Czy warto wymienić sprzęgło na sportowe?
Sprzęgło jest jednym z najintensywniej eksploatowanych elementów każdego samochodu. Szczególnym obciążeniom jest poddawane w przypadku samochodów sportowych oraz takich, których moc została podniesiona, np. zmianą oprogramowania lub tuningiem mechanicznym. Producenci nie przewidują takich sytuacji, obliczając wytrzymałość tego elementu, dlatego bardzo często to właśnie sprzęgło pierwsze pada ofiarą podniesionej mocy i momentu obrotowego auta. Z tego powodu wiele osób decyduje się na ich wymianę na modele sportowe, o podniesionej wytrzymałości. Czy to dobra decyzja?
Rodzaje sportowych sprzęgieł
Mimo wspólnej nazwy nie zawsze sprzęgło sportowe będzie oznaczało to samo. Wśród oferowanych modeli znajdziemy takie, które są jedynie lekko wzmocnionym, niemal seryjnym elementem (lub np. seryjne sprzęgło z mocniejszej wersji silnikowej), aż po najtwardsze sportowe wersje, których eksploatacja jest bardzo nieprzyjemna, ale w zamian są w stanie podołać nawet największym mocom i obciążeniom. Taka różnorodność daje nam możliwości dość precyzyjnego dopasowania sprzęgła do planowanej końcowej mocy i momentu obrotowego, zachowując przy tym możliwie najwyższy komfort jazdy.
- Jednym z najczęściej stosowanych wariantów są sprzęgła wzmocnione, które jest seryjnym elementem, poddanym obróbce w specjalnym zakładzie. Zachowuje pierwotną budowę, ale ma np. mocniejsze okładziny, wymienioną tarczę i docisk, a czasem mocniejsze łożyska. Spokojnie poradzi sobie ze wzrostami mocy rzędu 30 – 50%, niewiele różniąc się w codziennej eksploatacji od standardowych wersji (zazwyczaj jedynie pracuje z trochę większym oporem).
- Najbardziej radykalną wariacją na temat sprzęgła są sprzęgła spiekowe, zwane zero-jedynkowymi. Tu nie ma miejsca na kompromisy – sprzęgło wytrzymuje ogromne obciążenia, obsługując nawet ponad dwukrotnie większą moc względem pierwotnych osiągów silnika, praktycznie w ogóle się przy tym nie zużywając. Jednak trzeba zapłacić za to wysoką cenę. W przypadku sprzęgła spiekowego nie ma mowy o delikatnym ruszaniu – miękkie elementy zapewniające przyjemny „poślizg” zastąpiono metalowymi, ceramicznymi, lub węglowymi, przez co każde ruszanie związane jest ze „strzałem ze sprzęgła”. Zwyczajowo instaluje się je razem ze zmodyfikowanym dociskiem sprzęgła, który będzie w stanie poradzić sobie z większymi przeciążeniami.
Wzmocnione koło dwumasowe
Z racji na to, że coraz więcej aktualnie produkowanych samochodów ma koło dwumasowe z tłumikami drgań, przy poprawie osiągów swojego samochodu nie można zapomnieć o tym delikatnym elemencie. Często pada on ofiarą modyfikacji nawet szybciej niż standardowe sprzęgło. Nawet niewielkie zwiększenie mocy może zniszczyć oryginalną dwumasę. Niestety, w odróżnieniu od sprzęgieł, bardzo trudno jest znaleźć na rynku wzmacniane koła dwumasowe. Pewną alternatywą jest dopasowanie tego elementu z silnika o wyższej mocy (jeśli występował w różnych wariantach) lub wymiana na sztywne koło, co jednak nie zawsze gwarantuje nam rzeczywiście wyższą wytrzymałość.
Markowe sprzęgła samochodowe w atrakcyjnych cenach znajdziesz na sprzegla24.pl
Sprzęgło sportowe – kiedy?
Decydując się na podniesienie mocy swojego pojazdu, nawet jeśli to tylko wgranie nowego oprogramowania, o co najmniej kilkanaście procent, powinniśmy mieć na uwadze, że wkrótce będziemy potrzebowali nowego sprzęgła. Wzmacniane sprawdzi się świetnie, jeśli chcemy zachować użytkowy charakter samochodu, ale o lekko podrasowanych osiągach. Na sportowe sprzęgło decydujmy się tylko wtedy, gdy jesteśmy pewni konsekwencji, jakie się z tym wiążą, a moc naszego silnika jest znacznie podniesiona.