×

Katalizator jako element pojazdu

Katalizator jako element pojazdu

Katalizator jak powszechnie wiadomo jest jednym z najważniejszych elementów układu wydechowego, który umiejscowiony jest bezpośrednio w rurze wydechowej. Popularne katalizatory samochodowe do złudzenia przypominają zwykłą rurę o średnicy nieco większej od średnicy przekroju wydechu. Głównym zadaniem katalizatorów jest obniżenie poziomu szkodliwych substancji, które znajdują się w gazach wydechowych. Mowa tutaj oczywiście o spalinach, które emitowane są przez samochody. Pamiętać należy również o tym, że katalizator w samochodzie ma bezpośredni wpływ na prawidłowe działanie jednostki napędowe i na jej efektywność, dlatego też tym bardziej warto zadbać o jego stan.

Zapchany katalizator – objawy

W nowych samochodach zapchany katalizator najczęściej objawia się wyraźnym spadkiem mocy. Wynika to oczywiście z tego, że czujniki zaimplementowane w katalizatorze otrzymuje nieco inne wartości niż było to fabrycznie przewidziane. Nawet niewielkie zaburzenia powodują zmiany w mieszance paliwowo-powietrznej. Kierowcy o uszkodzeniu katalizatora najczęściej dowiadują się poprzez stosowne oznakowanie na pulpicie. O usterce lub większej awarii informuje charakterystyczna pomarańczowa kontrolka check engine. Pamiętać należy także o tym, że zapalenie wspomnianej kontrolki nie zawsze oznacza uszkodzenie lub nieprawidłową pracę katalizatora.

Wycinanie katalizatora – co trzeba wiedzieć?

Przy starszych samochodach wielu kierowców decyduje się na wycięcie katalizatora. Wynika to oczywiście z tego, że w starszych jednostkach silnik może pracować lepiej właśnie bez katalizatora. Nieco inaczej wygląda sytuacja, gdy chcemy usunąć katalizator wyposażony w dwie sondy lambda. Gdy jedna sonda znajduje się przed katalizatorem, a druga znajduje się za katalizatorem, to wówczas oprócz wycięcia niezbędna jest również ingerencja w elektronikę. Doświadczeni elektronicy poradzą sobie nawet z najnowszymi autami, gdzie są bardzo wysokie normy Euro.

Inną kwestią jest jeszcze legalność tego działania. Z prawnego punktu widzenia samochód fabrycznie posiadający katalizator, powinien go mieć i nie ma prawa przejść badania technicznego. Jeśli wycięcie katalizatora zostanie wykryte przez urzędnika państwowego, to kierowcy zostanie zatrzymany dowód rejestracyjny.

Katalizator – cena

Cena katalizatora uzależniona jest od kilku kluczowych elementów. W skupach ceny wahają się w granicy od 160 do nawet 1500 zł. Na całkowity koszt największy wpływ ma jakość reaktora katalitycznego oraz ilość zachowanych metali szlachetnych. W sklepach motoryzacyjnych można kupić nowy katalizator od 900 zł. Cena uzależniona jest oczywiście od marki samochodu (modelu), a dokładniej mówiąc od wersji jednostki napędowej

Czym jest DPF?

DPF najprościej rzecz mówiąc to filtr cząsteczek stałych. Jest to stosunkowo niewielkie urządzenie, które odpowiada za przechwytywanie szkodliwych substancji. W dużej mierze to właśnie dzięki DPF szkodliwe substancje nie przedostają się w tak dużych ilościach do atmosfery. Pamiętać należy o tym, że nawet najlepsze filtry DPF mogą ulec zatkaniu, dlatego też warto zadbać o systematyczną regenerację. Tylko w ten sposób będzie można liczyć na pełną wydajność układu wydechowego.

Jakie są najczęstsze przyczyny awarii?

Katalizator w samochodzie jak powszechnie wiadomo musi pracować w dość niesprzyjających warunkach. Z praktycznego punktu widzenia oznacza to, że jest on podatny nie tylko na nieprawidłowe użytkowanie auta, ale również na skrajne temperatury. Nawet najlepsze katalizatory po kilku latach użytkowania tracą swoje parametry użytkowe. Katalizator jest częścią układu wydechowego, który zbiegiem czasu ulega zużyciu. Oryginalne katalizatory od renomowanych producentów mogą pracować ok. 180 000 – 200 000 kilometrów. Najszybciej zużywają się starsze katalizatory oparte na reaktorze ceramicznym. Uważać muszą również właściciele samochodów LPG. Przy źle wyregulowanej instalacji gazowej katalizator znacznie szybciej się zużywa. Przy samochodach z silnikiem benzynowym najpopularniejsza usterka dotyczy układu zapłonowego. Problemy pojawiają się zwłaszcza wtedy, gdy mieszanka paliwowa spalana jest w reaktorze, a nie w cylindrze. Jak wspomniano powyżej może dojść nie tylko do uszkodzenia mechanicznego, ale również do uszkodzenia termicznego.