×

Turbosprężarka hybrydowa – czym się różni od standardowych turbosprężarek?

Turbosprężarka hybrydowa – czym się różni od standardowych turbosprężarek?

Niemal każdy kierowca wie, czym jest turbosprężarka – nawet, jeśli nie ma jej w swoim samochodzie. O ile jednak to pojęcie nie jest nam obce, nie każdy słyszał o turbosprężarkach hybrydowych. Czym właściwie są? Jakie mają zastosowanie i czym się różnią od zwykłych turbosprężarek?

Turbosprężarka hybrydowa – co powinniśmy o niej wiedzieć?

Turbosprężarki hybrydowe są najczęściej stosowane w silnikach wyczynowych, czyli takich, które wyprodukowano z myślą o rozwijaniu dużej mocy silnika przez niewielkie okresy czasu. Można powiedzieć, że jest to zwykła turbosprężarka, jednak nieco zmodyfikowana. Wszystko po to, by uzyskać jeszcze lepsze właściwości i większą wydajność. Turbosprężarki hybrydowe wpływają zarówno na szybszą reakcję na wciśnięcie gazu, jak i sprawność przy wyższych obrotach. Niestety wszelkie modyfikacje wpływają na mniejszą trwałość turbosprężarek, przez co mogą być one wykorzystywane jedynie w sportowych samochodach. W zwykłych nie zdałyby egzaminu.

Warto wiedzieć, że turbosprężarki hybrydowe pasują w miejsce zwykłych turbo i możemy je podpiąć pod złącza oryginalnej turbiny, a ich zastosowanie nie musi się wiązać z wymianą kolektora czy układu wydechowego. Zmiana turbosprężarki na hybrydową nie musi więc wiązać się z większymi kosztami.

Jak zbudowane są turbosprężarki hybrydowe?

Turbosprężarki hybrydowe zbudowane są zwykle z dwóch zwykłych turbo  https://fmic.pl/28-turbo o różnych rozmiarach. Z większej bierze się stronę „zimną”, by zapewnić większy przepływ powietrza. Z tej mniejszej stronę „gorącą”. Modyfikacja ta zakłada jednak obróbkę strony gorącej tak, by móc zamontować większy wirnik wydechowy. Chodzi bowiem o to, by zapewnić odpowiednią moc przy większym ciśnieniu spalin. W przeciwnym razie samochód nie osiągnie właściwych obrotów, a do cylindrów nie dostanie się wystarczająco dużo powietrza.

Inne modyfikacje turbosprężarek zakładają m.in. obróbkę obudowy łożyskowań, wbudowanie nowego rdzenia ze zmodyfikowanymi łożyskami ślizgowymi lub kulkowymi, a także obróbkę obudowy kompresji czy większe, odlewane koło kompresji. Hybrydą możemy też nazwać turbinę, która została przerobiona ze sterowania elektronicznego na podciśnieniowe.