Opony bieżnikowane – czym są i czy warto z nich korzystać
W czasie szalejącej w coraz większym tempie inflacji i ciągłych wzrostów cen, każdy bez wątpienia szuka sposobów na oszczędności. Jednym z popularnych w ostatnich latach jest korzystanie z opon bieżnikowanych. Czym charakteryzuje się ten typ ogumienia, czy sprawdzi się na polskich drogach i ile finalnie można w ten sposób zaoszczędzić?
Cechy opon bieżnikowanych – gra warta świeczki?
Czym tak właściwie jest opona bieżnikowana? Jak wyjaśnia ekspert ze sklepu internetowego Ucando.pl, proces bieżnikowania to po prostu zabieg, za pomocą którego możliwe jest odzyskanie pierwotnych właściwości opony, utraconych w trakcie jej eksploatacji. Uzyskuje się to poprzez nałożenie nowego bieżnika na stary model lub też pogłębienie już istniejącego. Przebieg bieżnikowania nie jest skomplikowany. Ze starego ogumienia zdziera się wyeksploatowaną warstwę i nadlewa nową na odsłonięty karkas (korpus) opony.
W ten sposób zastępuje się od 20% do 30% starego ogumienia, przywracając jego sprawność i odtwarzając bieżnik. Jak nietrudno się domyślić, proces ten pozwala na bardzo duże oszczędności – bieżnikowane opony mogą być nawet 2/3 tańsze niż ich nowe odpowiedniki. Jeśli są wykonane w odpowiedni sposób, będą znacznie lepszej jakości niż „używki” – a w dalszym ciągu będą od nich tańsze.
Czy warto rozważyć zakup opony bieżnikowanej – i kiedy jest to nienajlepszy pomysł
Jak wspomnieliśmy, przeprowadzone w odpowiedni sposób, na niewyeksploatowanej do granic możliwości opony bieżnikowanie pozwoli odzyskać jej pełne właściwości. Dzięki temu będzie ona mogła posłużyć jeszcze przez kilka kolejnych sezonów. Tutaj pojawia się jednak haczyk – jeśli cały proces zostanie odpowiednio przeprowadzony.
Sprawa komplikuje się wtedy, gdy do bieżnikowania wykorzystywana jest opona, która lata świetności ma już zdecydowanie za sobą. Chodzi o sytuacje, w której minął jej okres użyteczności bądź ze starego bieżnika nic już nie zostało. Wtedy nowa nadlewka może nie spełniać swojej funkcji – opona nie będzie mieć takiej przyczepności nawet jak używka, nie wspominając już o nowych, nawet tańszych modelach. Jeśli chcesz uniknąć tego typu dylematów i po prostu zainwestować w fabrycznie nowe ogumienie, warto odwiedzić sprawdzony sklep motoryzacyjny. Do takich z pewnością należy Ucando.pl, gdzie bez problemu dobierzesz odpowiednie https://www.ucando.pl/k/opony/U2101 do swojego samochodu.
Tutaj pojawia się także ten sam problem, co przy zakupie używanych opon – nigdy nie wiemy, co tak naprawdę kupujemy. Tak jak nie wiemy, co działo się w ostatnich latach z używką (nie licząc sytuacji, w której kupujemy ją od bardzo dobrego znajomego), tak też nie mamy pewności, w jakich warunkach eksploatowane były opony przed poddaniem ich procesowi bieżnikowania.
Jeśli mamy taką możliwość, warto tutaj spróbować samodzielnie ocenić stan opon, które planujemy kupić. Jeśli nie ma na nich śladów intensywnego zużycia czy pęknięć i nie wyglądają, jakby miały dwie dekady, nie powinno być z nimi problemów. Należy także rozważyć to, do czego będą wykorzystywane. Jeśli przez większość czasu jeździmy po mieście, na bardzo krótkich dystansach, będą bardzo dobrym rozwiązaniem. Jeżeli z kolei tygodniowo robimy kilkaset kilometrów na dojazdach, zdecydowanie lepiej dopłacić do nowych bądź sprawdzonych używanych opon, które zapewnią należyte bezpieczeństwo.