Browse By

Rozliczanie opłat w e-TOLL – jak działa? Teoria kontra praktyka

System e-TOLL powstał m.in. w celu usprawnienia poruszania się płatnymi odcinkami dróg. Miał być niezwykle wygodny i praktycznie bezobsługowy, a przejazdy miały być rozliczane na podstawie danych lokalizacyjnych pojazdu przesyłanych bezpośrednio do systemu. Jak natomiast jest w praktyce? Jak funkcjonuje system e-TOLL? Sprawdź!

System e-TOLL – założenia

Wprowadzenie systemu e-TOLL było zapowiadane od dawna, a następnie rozlegle komentowane. W założeniu system miał usprawnić transport na płatnych odcinkach dróg (a w szczególności na autostradach), pozwalając na likwidację „wąskich gardeł” w postaci bramek do płatności. Rozliczanie opłat za przejazdy miało się odbywać za pomocą danych geolokalizacyjnych (GPS). Co ważne, system miał obejmować tylko drogi zarządzane przez GDDKiA, a w przypadku kierowców pojazdów lekkich – wyłącznie dwa odcinki autostrad (A2 Konin–Stryków oraz A4 Wrocław–Sośnica).

System zaprojektowano tak, aby każdy mógł z niego korzystać za pomocą smartfona. Powinien wystarczyć dostęp do transmisji danych i lokalizacji GPS. Zaprojektowano też oficjalną aplikację, która miała umożliwić przesyłanie danych geolokalizacyjnych do e-TOLL oraz automatyczne naliczanie opłat. System wzbudzał pewne obawy ze względu na prywatność i poufność danych. Jego założenia wydawały się jednak logiczne.

System e-TOLL – jak działa w praktyce?

W teorii wszystko brzmiało prosto, jednak podczas wdrażania systemu e-TOLL wykryto wiele problemów i nieprawidłowości. Po pierwsze, oficjalna aplikacja była niedopracowana. Użytkownicy mieli problem z zalogowaniem się czy też odnalezieniem pożądanych opcji. Po drugie, okazało się, że podczas przejazdu aplikacja musi być cały czas włączona (nie może pracować w tle). Konieczne jest także ręczne zaznaczenie miejsca rozpoczęcia i zakończenia przejazdu. W praktyce oznaczało to, że aplikacja nie była zbyt wygodna. Należało również pamiętać o pilnowaniu poziomu baterii urządzenia mobilnego – w razie jego rozładowania (lub np. przerwania transmisji danych) kierowca był narażony na karę.

W związku z tym wprowadzono pewne modyfikacje w systemie e-TOLL. Jak funkcjonuje to w praktyce? Obecnie działają dwie aplikacje e-TOLL. Pierwsza, którą stworzono pierwotnie dla wszystkich (e-TOLL PL), jest przeznaczona dla kierowców samochodów ciężarowych. Dla kierowców tzw. pojazdów lekkich uruchomiono natomiast nową aplikację (e-TOLL BILET), która umożliwia zakup wirtualnego biletu autostradowego. Należy tego dokonać przed podróżą, wskazując odcinek płatnej autostrady, jaki ma się zamiar przejechać. 

Ponadto kierowcy mogą kupować bilety autostradowe u dystrybutorów (np. na stacjach benzynowych). Nie zmienił się jednak zakres obowiązywania systemu – dla pojazdów lekkich nadal funkcjonuje on tylko na dwóch odcinkach autostrad.

Użytkownikom samochodów osobowych zamiast pierwotnej aplikacji e-TOLL PL zaproponowano e-TOLL BILET. Umożliwia ona zakup wirtualnego biletu na przejazd autostradą.

Urządzenie e-TOLL – alternatywa dla rządowych aplikacji

Alternatywą dla rządowych aplikacji są natomiast urządzenia e-TOLL. Powszechnie korzystają z nich kierowcy pojazdów ciężkich, dla których sieć płatnych dróg jest dość rozległa. Coraz częściej wykorzystują je jednak również kierowcy pojazdów lekkich, szczególnie jeśli systematycznie poruszają się płatnymi odcinkami autostrad. 

Kompatybilne z e-TOLL urządzenie GPS automatycznie przesyła dane do systemu, dzięki czemu naliczanie opłat faktycznie odbywa się bezobsługowo. Obecnie szeroko dostępny jest sprzęt typu OBU (on-board unit – jednostka pokładowa), przeznaczony do szybkiego samodzielnego montażu poprzez podłączenie do zapalniczki lub akumulatora. Tego typu urządzenia są też niedrogie, co zdecydowanie wpływa na ich popularność.

W praktyce działanie systemu e-TOLL różni się nieco od zapowiedzi, choć jest on cały czas udoskonalany. Dostępne są różne metody płatności za przejazdy, dzięki czemu kierowcy mogą wybrać tę, która będzie dla nich najwygodniejsza.

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.