Regeneracja wału napędowego – skuteczna naprawa usterek wału
To, w jakim stanie jest wał napędowy, jest niezwykle istotne szczególnie w samochodach napędzanych tylną osią. Sam jednak element również pełni ważną funkcję w zakresie prawidłowego funkcjonowania samego układu napędowego oraz całego pojazdu. Dlatego w sytuacji zauważenia poważnych usterek, od razu powinniśmy reagować i oddać samochód do warsztatu samochodowego. Najczęściej nie musimy wymieniać całego elementu na nowy, a jedynie poszczególne części, za co odpowiada w dużej mierze regeneracja wału napędowego. Dlaczego warto poddać swój wał temu zabiegowi? To z pewnością skuteczna naprawa usterki, o czym dowiesz się, czytając nasze wskazówki w poniższym artykule.
Typowe usterki wału napędowego
Wał napędowy to element, który składa się z kilku części – bardzo często ulegają awarii. Dlatego w wielu przypadkach naprawa wału napędowego będzie niezbędną czynnością. Jakie są typowe usterki tego elementu?
Przegub Cardana – co zrobić, gdy ulegnie awarii?
Przegub Cardana, który często nazywa się również wałem Cardana to nic innego jak czynny wał z biernym połączony przy pomocy łącznika, którym jest krzyżak. Ten element w wale napędowym najczęściej ulega awarii. Wszystko za sprawą tego, że zakończenie obu tych wałów jest w postaci widełek i na stałe połączone jest krzyżakiem. Ten sposób połączenia umożliwia względny obrót każdego członu w płaszczyźnie prostopadłej do płaszczyzny obrotu drugiego członu. Dzięki temu przeniesienie momentu obrotowego jest możliwe pomiędzy tymi dwoma elementami.
Gdy tylko zauważymy niepokojącego objawy, należy udać się do warsztatu samochodowego celem diagnozy oraz pełnej naprawy wału. Zaoszczędzi nam to niepotrzebnego stresu oraz wysokich kosztów.
Wymiana podpory
Obecnie nie wszystkie elementy poszczególnych układów w pojeździe są najwyższej jakości. Podobnie z wałem napędowym, który składa się z kilku części. Użycie niewłaściwych czy niskiej jakości części sprawi, że ich żywotność będzie krótsza oraz podczas wysokiej eksploatacji pojazdu może szybko ulec uszkodzeniom. Tak samo w przypadku podpory. Na samym początku musimy sprawdzić, czy uszkodzeniom uległo łożysko, czy jedynie elastyczny wkład. Jeśli łożysko, to prawdopodobnie podpora jest niskiej jakości.
Uszkodzenie krzyżaka
Krzyżak łączy wały, a jego awarię można bardzo szybko rozpoznać po charakterystycznym stukaniu oraz biciu, które dobiega spod podłogi pojazdu podczas przyspieszania. Jeśli doszło do uszkodzenia krzyżaka, odczujemy także wibracje po opuszczeniu nogi z gazu. Dzieje się tak zazwyczaj przez nieprawidłowo wyważony krzyżak wału napędowego.
Jak naprawić usterki wału napędowego?
Najlepszym sposobem na poradzenie sobie z usterkami poszczególnych elementów wału napędowego jest jego regeneracja. Oczywiście możemy kupić cały nowy element, ale jest to spory koszy i korzystniejszym rozwiązaniem jest właśnie regeneracja. Dzięki temu z pewnością przywrócimy fabryczny stan wału. Będzie znacznie lepiej pracować oraz zagwarantuje to bezawaryjność przez długi okres. Dlatego regeneracja opłaca się pod każdym względem, szczególnie tym finansowym, ponieważ wymiana elementu na nowy jest kosztowna.
Podczas regeneracji wału napędowego wszystkie elementy zostają zdemontowane, oczyszczone, a także wymieniane na nowe. Najważniejszym punktem jest odpowiednie wyważenie wału napędowego, aby mógł prawidłowo pracować.
źródło zdjęcia: freepik.com