Jak zostać kierowcą tira?
Chcesz zostać kierowcą tira? To całkiem niezły sposób na zarabianie pieniędzy – pod warunkiem oczywiście, że dobrze się czujesz za kółkiem oraz posiadasz niezbędne umiejętności i predyspozycje. Co zatem wymagane jest w tym zawodzie?
Jak zostać kierowcą tira w Polsce – prawo jazdy to podstawa!
Każdy, komu marzy się praca w zawodzie kierowcy samochodów ciężarowych, musi posiadać prawo jazdy C/C+E – to absolutna podstawa. Aby je zdobyć, trzeba:
– mieć ukończony 21 rok życia,
– posiadać prawo jazdy kat. B i C,
– ukończyć kurs.
Na szkolenie mogą się stawić również osoby, które skończyły 18 lat i posiadają świadectwo kwalifikacji zawodowej po kwalifikacji wstępnej 280h.
Co dają niezbędne kategorie? Otóż:
– kategorie C1+E oraz C+E pozwalają na kierowanie zespołem pojazdów z ciężką przyczepą,
– kategoria C1 uprawnia do kierowania lekkimi pojazdami ciężarowymi z lekką przyczepą (3,5-7,5 t z wyjątkiem autobusu),
– kategoria C uprawnia do prowadzenia pojazdów o masie przekraczającej 3,5 t z lekką przyczepą.
Szkolenia okresowe
Każdy kierowca tira, który wyrobił sobie uprawnienia przed 10 września 2009 r., musi raz na 5 lat brać udział w szkoleniach okresowych. W przeciwnym razie istnieje ryzyko utraty uprawnień.
Dobry stan zdrowia
Kandydaci na kierowców ciężarowych zobligowani są do poddania się badaniom lekarskim mającym potwierdzić ich dobry stan zdrowia fizycznego i psychicznego. Badania przechodzą co jakiś czas – oczywiście bez nich nie zostaną dopuszczeni do wykonywania obowiązków, pracodawca będzie bowiem wymagał stosownego orzeczenia lekarskiego.
Jak zostać zawodowym kierowcą tira – predyspozycje
Praca kierowcy tira nie jest lekkim kawałkiem chleba. Sporo czasu spędza się za kierownicą, dlatego tak ważne jest to, aby dbać o formę. Poza tym trzeba być człowiekiem bardzo odpowiedzialnym i opanowanym, potrafiącym zachować zimną krew nawet w trudnych sytuacjach, które w trasie do rzadkości nie należą. Rzecz jasna niezbędna jest doskonała znajomość przepisów ruchu drogowego obowiązujących zarówno na terenie Polski, jak i innych krajów, do których kursuje kierowca.