×

Jak prawidłowo podłączyć alternator do ciągnika?

Jak prawidłowo podłączyć alternator do ciągnika?

Starsze modele ciągników wyposażone były fabrycznie w prądnice. Wadą tego rozwiązania jest to, że nie zawsze udaje się dzięki prądnicy w pełni naładować akumulator, dlatego często poleca się jej wymianę na nowocześniejszy alternator. Na czym taka wymiana polega?

Do czego służy alternator?

Ciągniki rolnicze napędzane są paliwem, ale do sprawnego działania potrzebują także prądu. Podczas rozruchu pojazdu energii elektrycznej dostarcza akumulator, później jego rolę przejmuje właśnie alternator. Jego zadaniem jest przemiana energii mechanicznej wytworzonej w silniku na prąd zmienny, niezbędny do ładowania akumulatora oraz wszystkich pozostałych elementów ciągnika, które zasilane są energią elektryczną. Prądnica również przekształca energię mechaniczną w elektryczną, ale alternator jest znacznie od niej wydajniejszy i rzadziej powoduje awarie.

Jak zdemontować prądnicę?

Pierwszym krokiem jest odłączenie przewodów z prądnicy. Potem należy poluzować napinacz oraz zdjąć pasek klinowy z koła pasowego prądnicy. Kiedy już uda się to zrobić, trzeba odkręcić śruby, odpowiedzialne za utrzymanie prądnicy we właściwy miejscu, oraz odłączyć przewody elektryczne. Podczas demontażu usuwa się nie tylko samą prądnicę, ale również regulator napięcia, który jest umiejscowiony nad rozrusznikiem. Ostatnią czynnością jest zdemontowanie wszystkich niepotrzebnych już przewodów elektrycznych.

Jak podłącza się alternator?

Alternator, który zajmie miejsce prądnicy, musi być dopasowany do danego modelu ciągnika, jak alternator c 360. Umieszcza się go w tym samym miejscu, w którym wcześniej znajdowała się prądnica – do mocowania alternatora również używa się śrub. Alternator musi być w takiej pozycji, aby jego koło pasowe tworzyło jedną linię z kołem pompy układu chłodzenia, ponieważ oba te mechanizmy są napędzane tym samym paskiem klinowym. Po zamontowaniu alternatora pozostaje już tylko naprężyć odpowiednio pasek oraz podłączyć przewody.

Jeden z przewodów jest mocowany do zacisku alternatora, drugi do zacisku prądowego na rozruszniku. Kiedy przewody są już na swoim miejscu, powinno się sprawdzić woltomierzem wartość generowanego napięcia.