Browse By

Test opon zimowych – wyniki

Zima to dla kierowców ciężka pora. Niskie temperatury, oblodzone nawierzchnie, opady, błoto pośniegowe – takie warunki są dla zmotoryzowanych osób nie lada wyzwaniem i sprawdzianem umiejętności, stanowią też trudny test dla samochodów. Szczególnego znaczenia nabiera wówczas stan techniczny pojazdów oraz niektóre elementy ich wyposażenia – takie jak np. opony.

Opony zimowe i letnie – podstawowe różnice

Testy nie pozostawiają żadnych wątpliwości – w trudnych trakcyjnie warunkach opony zimowe biją na głowę opony letnie czy całoroczne. Różnice pomiędzy oponami zimowymi a letnimi są widoczne gołym okiem – wystarczy spojrzeć na bieżnik. W ogumieniu zimowym pokryty jest on małymi lamelkami, dzięki którym opona mocniej trzyma się powierzchni. Nie bez znaczenia w tym kontekście jest również fizyczny stan gumy. Kiedy temperatura spada poniżej 0 st. C lub wynosi niewiele na plusie (przyjmuje się, że 7 st. C to granica) opona letnia nie zachowuje się tak, jak należy. Staje się sztywna i nie dopasowuje się do kształtu podłoża.

Co pokazują testy?

Właściwości mieszanki stosowanej do produkcji opon zimowych sprawiają, że lepiej odprowadzają one wodę, co z kolei znajduje przełożenie na ważny parametr jakim jest droga hamowania. W testach na ubitym śniegu znakomicie spisują się opony Continental i Barum zapewniające najlepszą siłę ciągu – odpowiednio 2884 N i 2879 N. Dla porównania – średnia siła ciągu opon letnich na ubitym śniegu wynosi 1097 N. Jeśli natomiast chodzi o drogę hamowania z 50 km/h na ubitym śniegu, to opony Viking z wynikiem 31,8 m wyprzedziły konkurencję. Średnia droga hamowania z 50 km/h opon letnich to 67,5 m.

Ogumienie zimowe i letnie testowane jest m.in. przez różne, niezależne od siebie redakcje motoryzacyjne. Wyniki tych sprawdzianów dobitnie pokazują, że nawet najlepsze opony letnie czy całoroczne nie zastąpią opon zimowych. Przykładowo z testów przyspieszenia do 97 km/h wynika, iż auto na oponach zimowych do tejże prędkości rozpędza się na śniegu w 19,1 s., zaś samochód na oponach letnich w 67 s. Przy hamowaniu ze wspomnianej prędkości – także na śniegu – opony zimowe pokazują wyższość nad letnimi. Samochód na ogumieniu zimowym zatrzymuje się na 110 m, podczas gdy pojazd na ogumieniu letnim dopiero na 250 m.