Browse By

Chłodzenie powietrza, czyli intercooler – do czego służy?

Chłodnica powietrza doładowującego, czyli tzw. intercooler znajduje swoje zastosowanie w silnikach turbodoładowanych. Mało osób zdaje sobie jednak sprawę z jego podstawowych funkcji, a przecież korzyści jego posiadania są duże.

Intercooler – co to jest?

W silnikach turbodoładowanych powietrze ulega sprężeniu, czy to przez turbosprężarkę czy kompresor. Skutkiem tego jest wzrost temperatury powietrza przy jednoczesnym spadku gęstości, co jest niekorzystne dla samochodów, bo obniża ich moc. Aby usprawnić ten proces, powszechnie stosuje się intercoolery. Odpowiadają one za chłodzenie wydostającego się ze sprężarki powietrza. Jednocześnie zwiększają gęstość ładunku trafiającego do komory spalania, dzięki czemu wzrasta sprawność jednostki napędowej. Aby jeszcze bardziej zwiększyć wydajność intercoolera i obniżyć temperaturę przepływającego przez niego powietrza, stosuje się dodatkowe układy chłodzące. Są nimi najczęściej dodatkowe wentylatory lub natrysk wody na intercooler.

Natrysk wody na intercooler

Natrysk wody na intercooler jest to system podobny do spryskiwaczy szyb czy reflektorów. Niewielka dysza wypuszcza delikatnie pod ciśnieniem ciecz bezpośrednio na chłodnice powietrza doładowującego. A to wszystko w celu jeszcze lepszego chłodzenia.

Gdzie znajduje się intercooler?

Intercooler najczęściej umieszczony jest tuż obok chłodnicy powietrza, w niektórych samochodach może znajdować się tuż przed nią. W samochodach z silnikiem Diesla z turbodoładowaniem intercooler położony jest przed przednim kołem, zaraz za bocznym wlotem powietrza w zderzaku. Niektórzy producenci samochodów umieszczają intercooler na silniku w pozycji poziomej.

Awarie intercoolera

Jak niemal wszystkie urządzenia w naszym samochodzie, również intercooler może ulec uszkodzeniu. Oczywiście wszystko uzależnione jest od sposobu eksploatacji samochodu. Do najczęstszych usterek intercoolera możemy zaliczyć:

  • nieszczelność intercoolera,
  • zanieczyszczenie intercoolera, które powoduje niewłaściwy przepływ powietrza.

Uszkodzenia intercoolera spowodowane przez kamienie lub inne przedmioty znajdujące się na drodze mogą przyczynić się do uszkodzenia zewnętrznego, a w konsekwencji doprowadzić do rozszczelnienia intercoolera. Nieszczelność może nastąpić również pod wpływem korozji.

W mocno eksploatowanych samochodach do układu może dostać się olej, który spowoduje zanieczyszczenie intercoolera do tego stopnia, że przestaje on spełniać swoje podstawowe funkcje. Dzieje się tak najczęściej, gdy turbosprężarka jest mocno wysłużona. Za zanieczyszczenie intercoolera odpowiedzialny może być również zawór EGR, przez który przepływa część spalin. Jeżeli okaże się, że intercooler jest mocno zabrudzony, mamy dwa rozwiązania – zakup nowego lub wyczyszczenie starego za pomocą preparatu do czyszczenia chłodnic.

Jakie są objawy problemów z intercoolerem?

Do głównych objawów, po których kierowca może rozpoznać problemy z intercoolerem należy:

  • zauważalny spadek mocy silnika,
  • gwizd powietrza po mocniejszym naciśnięciu pedału gazu,
  • nienaturalny dym wydobywający się z rury wydechowej,
  • zwiększone zużycie paliwa.

Jak dobrać odpowiedni intercooler?

W przypadku pojawienia się problemów z intercoolerem, które pogarszają jakość i komfort jazdy, najlepszym rozwiązaniem będzie wymiana intercoolera na nowy. Dzięki temu będziemy mieć pewność, że układ doładowania wolny jest od zanieczyszczeń.

Rozmiar intercoolera powinien być dobrany do parametrów silnika i rodzaju zastosowanej turbosprężarki. Trzeba pamiętać, że zbyt duża pojemność cieplna może skutkować zwiększeniem się tzw. turbodziury, czyli reakcji silnika na naciśnięcie pedału przyspieszenia. Natomiast zbyt mały intercooler nie pozwoli na osiągnięcie maksimum możliwości całego układu. Wybór odpowiedniego intercoolera powinien być zatem podyktowany modelem i marką samochodu.