Browse By

Ceramika w motoryzacji

Jeden z najstarszych materiałów w historii ludzkości. Narzędzia z gliny zaczęto wypalać ok. 10000 lat temu, wytwarzać szkło ok 6000 lat temu, a beton w czasach cesarstwa rzymskiego. Dziś ten materiał jest bardzo powszechnie stosowany w przemyśle motoryzacyjnym. Miliony kierowców korzystają z niego na codzień, bardzo często nie zdając sobie z tego sprawy.

W dzisiejszych czasach większość aut jest wyposażona w turbosprężarki, które służą doładowaniu silnika spalinowego, żeby podnieść jego moc. Do niedawna spotykane głównie w silnikach diesla, składają się między innymi z wirników, które wykonane są w wyniku spiekania tlenków, czyli ceramiki. Ta technologia jest w tym przypadku najbardziej efektywna, ze względu na wysoką odporność ceramiki na działanie wysokich temperatur. To zapewnia maksymalną efektywność doładowania oraz trwałość sprężarki.

Ceramika jest również wykorzystywana w układzie przeniesienia napędu. Nie jest to zbyt popularne rozwiązanie, jednak można je spotkać w autach terenowych, wykorzystywanych w ekstremalnych warunkach. W takich samochodach sprzęgło jest narażone na działanie bardzo wysokich temperatur, więc wielu użytkowników takich pojazdów decyduje się na zakup zestawu wzmocnionego sprzęgła. W jego skład, poza zmienionym dociskiem i kilkoma innymi gadżetami, wchodzi również amortyzowana, ceramiczna tarcza, która jest dużo mniej podatna na uszkodzenie w wyniku działalności wysokich temperatur.

Dużo bardziej popularnym wykorzystaniem dla ceramiki są podzespoły elektroniczne samochodu. Przede wszystkim chodzi o najprzeróżniejsze czujniki informujące komputer pokładowy auta wykorzystując bodźce zewnętrzne, np. czujnik temperatury, ciśnienia czy deszczu. Są wykonane z materiałów ceramicznych ze względu na swoje właściwości przewodnicze. Poza tym, dzięki zastosowaniu tej technologii, czujniki o małych wymiarach charakteryzują się wysoką odpornością na uszkodzenia mechaniczne. Ceramika jest również wykorzystywana w przypadku różnych połączeń elektrycznych, na przykład kostek montażowych stosowanych przy instalowaniu żarówek. Ceramiczne kostki to skuteczna gwarancja odporności na ich ewentualne wypalenie.

W przypadku sportowych aut, które osiągają wysokie prędkości kluczowa jest skuteczność układu hamulcowego. W topowych modelach drogich marek bardzo często jedną z pozycji w konfiguratorze są ceramiczne tarcze hamulcowe. Jest to bardzo drogi dodatek, jednak znacznie wpływa on na długość drogi hamowania. Podczas jazdy wyczynowej nawet najdroższe zwykłe tarcze żeliwne potrafią nagrzać się do czerwoności, przez co drastycznie spada ich skuteczność. Ponadto są one wtedy bardzo narażone na uszkodzenie, ponieważ metal traci swoją sztywność i tarcza staje się podatna na zmianę jej kształtu. W tym celu stosuje się ceramiczne tarcze hamulcowe, które są dużo mniej wrażliwe na działanie wysokich temperatur. Niestety, jest to bardzo drogi dodatek – jego koszt w przypadku aut sportowych może sięgnąć nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych.

Nieco tańszym rozwiązaniem, które niekoniecznie zrujnuje budżet statystycznego kierowcy są ceramiczne klocki hamulcowe. Nie mają one na celu poprawienia skuteczności hamowania – producenci tych komponentów stwierdzają, że jest ona na poziomie zbliżonym do tej oferowanej przez tradycyjne klocki wysokiej jakości. Co więc decyduje o ich świetności? Otóż klocki ceramiczne odznaczają się znacznie mniejszym pyleniem w trakcie tarcia o powierzchnię tarczy hamulcowej. Opiłki nie osadzają się na felgach, tak jak ma miejsce w przypadku tradycyjnych klocków, gdzie może przez to dojść nawet do uszkodzenia aluminiowej obręczy. Poza tym pył nie brudzi felg, które dzięki temu po prostu ładniej wyglądają. Ceramiczne klocki hamulcowe mają jeszcze jedną zaletę: są dużo cichsze od tradycyjnych niezależnie od stopnia nagrzania hamulców i nie są podatne na spadek skuteczności następujący wraz ze wzrostem ich temperatury. Zachęcają również atrakcyjną ceną, która niewiele odbiega od części wysokiej jakości.

Ostatnio bardzo modne wśród kierowców jest zabezpieczanie powłoki lakieru auta powłoką ceramiczną. Do niedawna zarezerwowana głównie dla posiadaczy aut luksusowych, jest to jedna z najskuteczniejszych form ochrony lakieru. Jej trwałość może sięgać nawet 5 lat. Warstwa ceramiki zapewnia znacznie powiększoną głębię koloru oraz rewelacyjny połysk. Po jej nałożeniu powierzchnia auta wygląda, jakby została oblana taflą szkła. Ceramika ma również właściwości antystatyczne oraz hydrofobowe, co znacząco ułatwia pielęgnację lakieru. Brud nie jest w stanie wniknąć w strukturę powłoki, więc do jego usunięcia zwykle wystarczy woda pod odpowiednim ciśnieniem. Nie jest to tanie rozwiązanie, ponieważ powłoka powinna być nakładana przez wykwalifikowanych pracowników zakładów detailingowych. Cena powłoki i jej aplikacji zależy od wielkości samochodu. Zaczyna się od około 800 złotych i kończy na nawet kilku tysiącach w przypadku najtwardszych powłok aplikowanych na dużych autach.